外国語で発信!私の学生生活

外国語で発信!私の学生生活

オンライン英会話を通じて成長したこと
理学部物質生物科学科3年
H.M.さん

My progress through online English conversation

During spring vacation, I took online English conversation classes. I gained confidence from doing this because I became braver when I talked with others after those lessons. Previously, I was shyer.

I took both person-to-person lessons and group lessons. From the person-to-person lessons, I learned some vocabulary and grammar and I read short stories aloud. The teachers usually asked me about my opinion, for example, “which do you think better: going to work or working from home?” At first, I couldn’t effectively express my opinion, but I do this better now since learning how to give an opinion. The technique has four steps. First, say the point of the opinion. Next, give some reasons that support the opinion, and then provide examples. Finally, say the point of the opinion again. By using this technique, I can now give my opinion to others more effectively.

During group lessons, I played games in English with the other students, and we exchanged opinions. I could talk with students from many other countries and hear a lot of different opinions. One day, another student helped me when I didn’t know how to pronounce something. I was glad for her help and appreciated it so much. My communication skill has improved through these experiences.

In these lessons, I tried to communicate with others as much as I could because I wanted to know more about the others and get along with them. I did my best to learn English for communication, so now I have more confidence in myself than I did before.

オンライン英会話を通じて成長したこと

 春休みの間、オンライン英会話に挑戦しました。その経験から、人見知りが改善し、自信をもって人と話すことができるようになったと思います。
 マンツーマンレッスンとグループレッスンを受講しましたが、マンツーマンレッスンでは単語や文法を学んだり、英文のテキストを音読したりしました。先生方からは度々意見を求められました。例えば、通勤するのと在宅ワークとどちらがいいと思うか、などです。私ははじめ上手く自分の意見を伝えられませんでしたが、意見の伝え方を学んだ今では以前より上手く人に意見を伝えることができます。意見を述べるときのコツは4ステップで、まず自分の意見の要点を述べ、次にその意見の根拠を、さらに根拠を補足する具体例を話し、最後にもう一度要点をまとめます。この手順を踏むと、意見を明確かつ簡潔に相手に伝えることができます。
 グループレッスンでは、他の生徒たちと英語でゲームをしたり意見交換をしたりしました。たくさんの他の国の生徒と話すことができ、様々な意見を知ることができました。ある時、発音がわからず困っているところを他の生徒に助けてもらうことがあり、とてもうれしかったです。彼女には今でもとても感謝しています。このような交流を通して、コミュニケーション能力が向上したと感じます。
 授業ではできるだけ先生や他の生徒とコミュニケーションをとるように意識していました。もっと相手のことを知り、仲良くなりたいと思ったからです。無事にレッスンを終え、他人とコミュニケーションをとるために試行錯誤した経験を通して、自分に自信が持てるようになりました。